*

Arjan blogi Uudessa Suomessa Yhteiskunnallinen keskustelu vahvistaa demokratiaa ja oikeus siihen kuuluu kaikille.

Mitä se on: rakasta lähimmäistäsi

Länsimaisessa filosofiassa ja moraalikäsityksissä lähdetään siitä, että ihmisellä on arvo sinänsä. Ihmisarvo kuuluu ihmisyyteen, jota ihmisoikeudet turvaavat. Immanuel Kant piti ihmisarvoa luovuttamattomana: ketään ei saa kohdella esineenä eikä toista ihmistä saa käyttää hyväkseen.

Marxilainen ihmiskäsitys korostaa edellä olevan ohella ihmisen tekevää, siis aktiivista, ominaisuutta, mikä tarkoittaa sitä, että ihminen on kykenevä muuttamaan sosiaalisia olosuhteitaan.

Jouduin pohtimaan eilistä luentotilaisuutta varten lähimmäisenrakkautta. "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" on minusta koko elämän pituinen kilvoittelu. Tuo kilvoittelu liittyy mitä olennaisimmin juuri ihmiskäsitykseen, ihmisarvon jakamattomuuteen.

Sitä voisi äkkinäisesti ajatella, että helppohan sitä on itseänsä rakastaa ja monet ehkä ovat sairastunueet itserakkauden tautiin.  Tarkempi pohdinta avaa kuitenkin monia markkinoistumisen, muutosten ja elämänhallinnan paineita, jotka tekevät itsensä hyväksymisestä ja sitä kautta hyvän siirtämisestä lähimmäisiinkin vaikeata.

Markkinoistuminen näkyy esimerkiksi erilaisina paineina muokata kehoa. Laihdutuslääkkeet ovat jättibisnes ja siksipä lääkeyhtiöitä pitää painostaa valmistamaan kohtuuhintaisia malarialääkkeitä. Myös kosmeettisen kirurgian markkinat ovat kasvavat. Markkinoistumisen paineet menevät myös ihmisten nahkan alle mitä erilaisimpina asioina. Ihmisen kehoa ja mieltä kohdellaan osin jo kuin esinettä ja niitä käytetään hyväksi.

Kun ympäröivä maailma on muutoksen tilassa ja heikentää oman elämänhallinnan perusteita, turvattomuus ja outouden pelko purskahtelevat esiin. Tästä kollektiivisesta henkisestä tilasta nousevat vihapuheet ja oman eheyden hakeminen polkemalla toista. Oman minäkuvan säröillessä, palaset pannaan kiertoon ja menetetään inhimillisen kanssakäymisen keskeinen käyttövoima, toisen kunnioittaminen.

Lohdullista on, että ainakin minun ajatteluni mukaan ihminen on kykenevä muuttamaan olosuhteitaan. Mahdollisuudet ovat kahtaalla. Ensinnäkin rakenteissa ja toiseksi omassa henkilökohtaisessa elämässä. Politiikka on keino muuttaa rakenteita. Jos otetaan tavoitteeksi vaikkapa köyhyyden vähentäminen, politiikan keinoin voidaan vaikuttaa verotukseen tulonjakoa tasaavasti, toimeentulon riskitilanteita voidaan turvata vaikkapa sairauden tai  työttömyyden kohdatessa, palveluilla voidaan vahvistaa elämänhallinnan perusteita jne. Olennaista on kuitenkin, että näitten rakenteitten pitää kunnioittaa ihmisten itsemäärämisoikeutta, autonomiaa. Koska vain näin pidetään huoli siitä, ettei ihmisestä tule väline tai hyväksikäytön kohde, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.

Mutta sama köyhyyden vähentämisen tavoite pitää ulottaa myös omiin mahdollisuuksiin. Jokainen voi jakaa myös toiselle siitä mitä itsellä on. Ihmisenä kasvamisen haaste on antaa oma panoksensa rakenteiden muuttamiselle, politiikalle. Siinä joutuu ottamaan kantaa millaista yhteiskuntaa haluaa.  Mutta kasvamisen haastetta ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle saati valtiolle.

Eilisessä tilaisuudessa keskustelin voimaannuttavalla tavalla Hämeenlinnan kristillisen sosialidemokraattisen yhdistyksen väen kanssa lähimmäisen rakkaudesta. Oli uskomaton etuoikeus tavata sydämensivistyneitä ihmisiä, joilla kaiken markkinahumun ja kiihkeän yhteiskunnallisen keskustelun velloessa maahanmuuton, pakkoruotsin, homoilun tai politiikan ja poliittikkojen haukkumisen  ympärillä, oli aikaa ja kykyä pohtia niin rakenteita kuin omaa ihmisyyttä. Kovin monet käyttivät sanaa armo.

Vasemmiston piirissä rakenteet ja oman lähimmäisen rakastamisen kilvoittelu ovat aikanaan kulkeneet käsi kädessä. On nähty yhteiskunnan rakenteitten muuttamisen välttämättömyys mutta samalla myös oman tietoisuuden, henkisen kasvun ja hyvän tekemisen merkitys todellisessa yhteiskunnallisessa muutoksessa.

Kerjäläisten leiriä, ahdingossa olevia tai  leipäjonoissa seisovia auttavat ne, jotka jakavat vähästään. Tyyneyttä ja arvokkuutta osoittavat ne, jotka kykenevät rakastamaan itseään ja samalla lähimmäistään. Kaikki lähtee omasta itsestä eikä rajana ole taivas.

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Politiikassa tätäkin kristillistä arvoa edustaa ja toteuttaa puolue, joka edistää kaikkien ihmisten parasta eikä vain oman ryhmänsä etua. Hyvintointi, täystyöllisyys, oikeudenmukaisuus ja rehtiys ovat kristillisiä arvoja ja niiden toteuttaminen käytännön lähimmäisenrakkautta. Käytännöllähän tässä asiassa vain onkin merkitystä, ei siirappisilla puheilla eikä katteettomilla lupauksilla.

Haamu (nimimerkki)

Hyvin ja kauniisti sanottu Katriina.

Tekojen lisäksi lisäisin sen, että miten. Se on erittäin merkittävä asia, koska nykyisellään hyväntekeväisyys ei toimi, vaan lisää pahoinvointia eikä kanna hedelmää pitkällä aikavälillä. Kestävään kehitykseen tai ainakin hyvinvoinnin ylläpitoon tulisi pyrkiä. Maailma menee kuitenkin huonompaan suuntaan. Ylikansoitus on maapallon suurin ongelma, jota nykyinen maailmanpolitiikka ruokkii. Ketään se ei kuitenkaan pidemmän päälle hyödytä. Tän asian jokainen tietää, mutta harva sen puolesta puhuu ja vielä harvempi ryhtyy niihin tekoihin.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Pieni lisäys.

Kirjoitat: "Länsimaisessa filosofiassa ja moraalikäsityksissä lähdetään siitä, että ihmisellä on arvo sinänsä." On melko yksinkertaistavaa puhua sen kummemmin länsimaisesta kuin esim. aasialaisestakaan käsityksestä, vaikka niin tehdään. Kummallakin suunnalla on olemassa myös totalitarismia, ihmisoikeuden kieltämistä ja suuntauksia, joissa eriarvoistetaan rankasti ja ihmisoikeudet suodaan vain osalle ihmisiä.

Jos nykyhallituksenkin "moraalikäsitys" ja näkemys ihmisarvosta kiteytettäisiin rehellisesti ja käytännön ratkaisujen mukaisesti ohjelmanjulistuksiin, niihin kuuluisi mm. seuraava kohta:

Hallitus pyrkii teoriassa ja käytännössä eroon suomalaisesta ja eurooppalaisesta yhdenvertaisuusperiaatteesta. Hallituksen mukaan ihmisoikeudet, oikeus työhön, oikeus turvalliseen ja joka suhteessa hedelmälliseen elämään, alueellinen tasa-arvo jne. eivät kuulu kaikille.

Mr. Conspiracy Intl. (nimimerkki)

Aijai, miten esitys pyllähti hurskastelevien tulppien, lutzien ja rittien kautta hallituksen nälväilyksi.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kristillisistä arvoista on lyhyt matka elävään elämään. Miten toteutetaan meille annettu esimerkki siitä, että on jätettävä lammaskatras ja autettava yhtäkin vaikeuksissa olevaa (köyhää, heikkoa, sairasta, työtöntä)? Hallitus ymmärtää tämän siten, että jätetään 900 000 köyhää ja 300 000 työtöntä raipattaviksi sosiaalisiin tai alueellisiin gettoihin, ja auttamisen sijasta heitä köyhdytetään ja riistetään. Sen sijaan "autetaan" ja rikastutetaan niitä, joilla jo nyt menee mukavasti. - Jo tämä osoittaa, että rakkaus on kielen monimerkityksisin sana.

Verrattuna filosofiaan Kristuksen sanat ovat selkeitä.

Dari-anne Suomalainen

Kajannes

Hyvä kun muistit gettoihin sulkemisen, juuri kristillinen kirkko on laatinut sortolakeja ja sulkenut ihmisiä gettoihin.

Ei lähimmäisenrakkaudesta tietoakaan.

Haamu (nimimerkki)

Dari-anne mistä sä ammennat tän ehtymättömän vihasi kristittyjä kohtaan?

Viha lisää vihaa, välinpitämättömyys välinpitämättömyyttä. Sokea ei voi johtaa toista sokeaa kuin harhaan.

Rakkaus ei aina lisää rakkautta, koska rakkaus on kaksisuuntainen tie.

siviilitarkkailija (nimimerkki)

Rakkaus lähimmäiseen on totuutta.

Rakastatko sinä lähimmäisiäsi lähinnä neljän vuoden välein...vaaleja edeltävänä aikana? Onhan se toki enemmän kuin kommunistikokoomusta edustavien hörhöjen hiljainen vaikeneminen sekä vaaleja edeltävänä aikana että vaalien jälkeen.

Käyttäjän arjaalho kuva
Arja Alho

Katriina, hyviä kommentteja.

Siviilitarkkailijaa voin valistaa, etten rakasta lähimmäistäni neljän vuoden välein. En ole myöskään poliittinen toimija enkä sellaiseksi pyri.

Tomm (nimimerkki)

Näin se varmasti on. Sattumoisinhan rehellinen ihminen innostuu aina bloggaamaan vaalien lähestyessä - ei siinä tietenkään mitään poliittisia intressejä voi olla, jos ei ehdokkaana ole. Mitäpä muita poliittisia intressejä sinunlaisellasi voisi olla kuin omaan itseen ja ehdokkuuteen liittyvät - ei politiikka tietenkään alholaisittain kosketa muita kuin itseä.

Dari-anne Suomalainen

Kristillinen monikasvoisuus, sisäinen viha ja pahuus.

Kristillinen lähimmäisenrakkaus ei ole koskaan, eikä koskaan tule yltämään juutalaisiin saakka. Ei myöskään muihin toisinajatteleviin.

Niin kauan kuin evankeliumi on olemassa on keinotekoista puhua kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta.

Jos meillä on ihmisoikeuksia rikkova ( halveksunnan oppi ), oikeus demonisoida yksi kansa, ( juutalaiset) ja meitä aivopestään ajattelemaan heitä isästä perkeleestä oleviksi, saatanan synagogaksi, murhaajiksi, omavanhurskaiksi, kuiviksi luiksi, jumalan murhaajiksi ja ties miksi. Silloin ei kannata puhua lähimmäisenrakkaudesta ei oikeudenmukaisuudesta, eikä ihmisoikeuksien toteutumisesta kristillisessä ajattelussa.

Suurempaa ihmisoikeusrikkomusta ei ole kuin kristillinen ajattelu. Sen hedelmät ovat järkyttävällä tavalla todistettavissa historia lehdillä. Mikään pintasilottelu tai päälleliimattu filosofointi ei poista sitä, mitä evankeliumissa ja ihmisten sisällä on.
Maailmanlaajuinen antisemitismi on kristinopin aikaansaannos ja levitys, se on tunnetun historian suurin ihmisoikeusrikkomus /-loukkaus, kansanmurhineen.

Juutalaisviha on kristillisissä ihmisissä edelleenkin pienen pintaraaputuksen alla. Jos kyseenalaistat sitä liturgiaa mikä aikojen kuluessa on sisäänkirjautunut, alta paljastuu tulta syökseviä lohikäärmeitä, sinut suljetaan leirin ulkopuolelle tai toivotetaan helvettiin.

Juutalaiset on suljettu ulos jo kristinopin alkuaikoina, silloin kun raamatullinen esikoisoikeus heiltä varastettiin, ja oman käden oikeudella korotettiin oma uskonto paremmaksi, kristilliset oikeiksi juutalaisiksi ja Israel heille kuuluvaksi perintöosaksi.

Juutalaisten kansanmurhaa, jota on harrastettu kaksituhatta vuotta, oli tarkoitus saada heidät kokonaan pois tieltä, tai käännytettyä ( Ristin voitto ). Se ei onnistunut.
Kristillinen itsekorjautuvuus on ainoastaan siinä, että se näkee pahuuden omassa itsessään, näkee ne haavat mitä on aiheutteu, tulee katumukseen ja sitä kautta parannukseen.

Yhden kansan halveksuntaan tähtäävää oppia ei myöskään ole syytä jatkaa, jos se jatkuu, ei millään ole mitään merkitystä.

Haamu (nimimerkki)

Suhun sopisi hyvin englanninkielen termi: deceptionist

Mutta ihmisellä on vapaa tahto

Haamu (nimimerkki)

Ja lisään vielä, etten vihaa ketään - en etenkään juutalaisia. Arvostan juutalaisia hyvin paljon.

Haamu (nimimerkki)

Näin Arjan ehkä pari tai kolme vuotta sitten Hakaniemen Macissä. Olit siellä parin ystäväsi kanssa (yksi heistä oli pyörätuolissa). Hymyilit mulle kauniisti ja vastasin sydämestäni kauniiseen hymyysi.

Haluan uskoa, että oikeasti olet tämä hyväsydäminen ihminen, mutta pelkään sun sortuvan hyväuskoiseen hölmöyteen. Enkä sano tätä loukatakseni, vaan varoittaakseni. Tie helvettiin on kivetty hyvin aikein. Mun mielestä maailma on sillä tiellä juuri nyt.. Pelkään lastemme puolesta =(

2 asiaa mitä koen voivani vain tehdä (kaiken itsestäänselvän lisäksi, jos nyt mitään voi pitää itsestäänselvänä):

-vaikuttaa poliittiisesti äänestämällä (mun ääni menee persuille)
-rukoilla kristillistä Jumalaa ja lukea Raamattua

M-T Heikka

Rakkaus vaatii rohkeutta. Rakkaus ei ole myötäilyä. Rakkaus voi olla yksinäinen tie.

MilaF (nimimerkki)

Ohhoh, kylläpä on paatosta kerrakseen ja takinkäännös eiliseen puheenvuoroosi, jossa haukuit keskustelijoita 'aikuisiksi uhmaikäisiksi', korostetun kirkasotsainen.

Jos sinä haluat osaksesi lähimmäisenrakkautta, niin sopiva tie voisi aueta siitä, että pyydät anteeksi kaikilta niiltä ihmisiltä, joiden elämän annoit tuhoutua velkahelvetissä ja myöntäessäsi kohtuuttomia etuja tovereille, kuten Sundqvistille, samaan aikaan kun valtion vahvan markan politiikkaan luottaneet menettivät kaiken - sen sijaan, että nimittelet heistä puhuvia aikuisiksi uhmaikäisiksi.

Simperi (nimimerkki)

Olen kyllä Milan kanssa samoilla linjoilla. Ei viha esim. sinua kohtaan Arja johdu mistään muusta, kuin siitä, että olet tehnyt asioita ja edelleen puolustat asioita jotka ovat väärin, kuten pakkoruotsi (tämä kantasi tarkoittaa sitä, että olet sanut rkp:ltä rahaa, olet tavattoman tyhmä, et osaa ajatella omilla aivoillasi tai hoet isojen poikien mantraa, koska muuten ne jyrää sun), monikulttuuri sun muut isänmaan edun vastaiset koplauksesi.

Olet edelleen minun silmissäni murhaaja ja edistät tietoisesti epätasa- arvoa sekä väkivaltaa, tukemalla nykyistä politiikkaa varuksetta.

Varsinainen huma nisti

Tuomo Kankkunen

Kiitos Arja Alho ! Voimia ja rohkeutta jatkossakin !

On tärkeää, että näinä aikoina pidämme tätä tärkeää aihetta esillä.

Tässä kahden arkkipiispan hyviä näkemyksiä:

http://www.ydinlehti.fi/ydinjutut/jokainen-voi-oll...

http://www.stkl.fi/2010_LS_Makinen.pdf

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Vain ihmisen arvon tunnustaminen on itsekkyyttä. Korkeampi moraali ulottaa empatiansa koko maailmaa.

Humanismi on lajin itsekkyyttä, vain omaan lajiin ulottuvaa moraalia. Sekin on harvinaista. Käytännössä moraali ulottuu omaan sukuun ja ystäviin ja narsistisissa tapauksissa vain omaan itseen.

Erinäiset hengelliset opettajat kuitenkin peräänkuuluttavat samaistumattomuutta mihinkään, jolloin ihminen saavuttaa henkisen vapauden ja elää hetkessä. Sellainen henkilö tekee kuulemma spontaanisti hyvää kaikelle ympärillään.

Käyttäjän arjaalho kuva
Arja Alho

Mila, kirjoitat todellakin kuin aikuinen uhmaikäinen. Luulet tosiaankin, että kaikki paha on lähtenyt jostakin yhdestä päätöksestä tai yhdestä ratkaisusta. Jos olisit silloin saanut karkin, kaikki olisi hyvin. Kyllä sinun olisi aika oppia istuttamaan kokemuksesi laajempaan kokonaisuuteen kuten lamaan, idänkaupan romahtamiseen, pankkien virhearviointeihin, joukkotyöttömyyteen, talouden tervehdyttämiseen unohtamatta tietenkaan omia tai lähipiirisi muistijälkiä.

Ja simperi, sinä olet paitsi uhmaikäinen ja myös huonotapainen. Syyllistyt herjaukseen kun väität minun ottaneen vastaan lahjuksia. Yleensä tyhmittelijä on tyhmä itse, ainakin näin kasvattajat kertovat huonotapaisille lapsille.

Pidän valtavan tärkeänä, että kansalaisyhteiskunnassa eri toimijat osaisivat kääntää ihmisten tyytymättömyyden toiminnaksi, poliittisiksi ehdotuksiksi ja näkemykseksi miten tästä eteenpäin.

MilaF (nimimerkki)

No niin. Mihin yhteen päätökseen viittaat? Minä olen kysynyt Koiviston konklaavista, josta sinun on täytynyt tuolloisen asemasi perusteella olla hyvin tietoinen. Tuon nimenomaisen konklaavin päätökset olivat ratkaisevassa asemassa lamavelallisten kohtelussa. Et siis voi vakavasti esittää, että Koiviston konklaavin päätösten selvittely olisi jotenkin epäolennaista. Yksi ratkaisu tai yksi päätös ei voi mitenkään olla syyllinen koko kurjuuteen, enkä ole missään sellaista väittänyt, vaikka olenkin keskittynyt kysymään nimenomaan KK:sta, joten sitä koskeva väitteesi on oman pääsi tuotosta.

Silloin, kun toimit II valtiovarainministerinä ja leikkasit U.Sundqvistin vahingonkorvauksen - kansanomaisesti velan - lähes olemattomaksi, sinulla täytyi asemasi perusteella olla selvä näkemys siitä, miten muita velallisia kohdeltiin tuomioistuimissa. Silti pelastit tuolloin puoluetoverisi, vaikka hän oli tehnyt rikoksen. Et voi olla kovin yllättynyt saamastasi palautteesta ja siitä, että asia ei ole unohtunut. Tekoasi ja siihen liittyneitä syitä ei ole koskaan käsitelty avoimesti, joten se ei ole muuttunut selvitetyksi historiaksi.

Eilen avauduit aiheesta, mutta vain niiltä osin kuin se oli sinun kannaltasi edullista. Et pystynyt enää ohjaamaan kysyjiä - myöskään minua - haluamaasi suuntaan ja menetit malttisi. Siihen verrattuna se, että olet täällä tänään jakamassa lähimmäisenrakkauden filosofiaa, on irvokasta.

Jos vain suinkin nimittelyiltäsi joudat paneutumaan itse asiaan eli pyydettyihin Koiviston konklaavin päätöksiin, huomaat, että nimenomaan sillä on edelleen yhteiskunnallista vaikutusta - laajemmasta yhteydestä katsottuna. Mikäli asiakirjojen täsmällinen sisältö olisi käytettävissä, valtiolla olisi todennäköisesti vahingonkorvausvelvollisuus ainakin osaa lamavelallisista kohtaan.

Mutta, kuten olen spekuloinut, et tule vastaamaan mihinkään Koiviston konklaavia koskevaan kysymykseen, koska a) sinulla ei ole taipumusta vastuunkantamiseen ja b) toveri Halonen on ystävällisesti julistanut asiakirjat salaisiksi, jotta lamavelalliset eivät koskaan edes saa varmuutta siitä, millä heitä lyötiin - ei siis maksa vaivaa myöskään kommentoida.

Käyttäjän arjaalho kuva
Arja Alho

Vahingonkorvauksen sovittelu on käsitelty erittäin perinpohjaisesti ja avoimesti päinvastoin kuin väität. Myös eduskunta-asiakirjoista löytyvät kaikki mahdolliset tiedot. Mitä vastuunkantoon tulee, sitähän eroaminen nimenomaisesti oli.

Koiviston konklaavi on jotain omaa kehittelyäsi. En voi mitenkään valaista sinun ajatuksenkulkujasi. Mitenkä maailmasi makaa jos ei olekaan mitään salaliittoa eikä salaiseksi julistettuja asiakirjoja?

MilaF (nimimerkki)

Järjestelyjä päätöksesi takana ei ole julkisesti käsitelty, kuten hyvin tiedät. Edellisessä bloggauksessasi "Minäkö rikollinen?" asian toivat keskusteluun useat muut - en minä. Toisin kuin väität, sinä et eronnut omasta tahdostasi, vaan poliittisen painostuksen vuoksi. Poliittisen vastuun kantaminen tarkoittaa tiettävästi sitä, että ero tapahtuu omasta aloitteesta.

Koiviston konklaavi ei ole minun pääni tuotos, kuten väität, vaan sen ovat tuoneet julki minua perehtyneemmät tutkijat. Itse luin määritelmän ensimmäistä kertaa Heikki Ylikankaan tekemänä. Ystävällinen neuvoni on, että tutustut maailmaan laajemmin kuin sosialidemokratian kapeasta näkökulmasta. Selvyyden vuoksi mainitsen, että Mauno Koivisto järjesti 6.5.1992 tuon konklaaviksi kutsutun tilaisuuden, josta hän laati muistiinpanot. Myöhemmin presidentti Tarja Halonen salasi Koiviston muistiinpanot kansliaesittelynsä päätöksellä 30.7.2002. Tietääkseni presidentti on kuitenkin kertonut salanneensa Koiviston muistiinpanot em. tilaisuudesta. Sinulla on siis tässä kohtaa tiedoissasi aukko.

Salaliittoteorioista tämä mielenkiintoinen aihe poikkeaa siinä, että tarkoin valitusta osanottajakunnasta aluksi muutaman oikeudentunto ei kestänyt sitä, että presidentinvallalla käveltiin tuomiovallan yli. Myöhemmin, keskustelujen jälkeen, osa osanottajista on kirjoittanut ja antanut aiheesta haastatteluja.

Sitten spekulointiosuus: Muistiinpanojen sisältö on niin merkittävä, että ne katsottiin parhaaksi salata. Läsnäolleiden kertomukset konklaavin - kokoustilaisuuden, jos sana on sinulle helpompi - tapahtumista ovat samansisältöiset. Ei ole mitään syytä olettaa, että läsnäolijat kertoisivat epätosia tapahtumia toisistaan riippumatta, joten kokouksen sisällöksi mainittu tuomioistuinlaitoksen ohjaaminen loisi todennäköisesti valtiolle korvausvelvollisuuden osaa lamavelallisia kohtaan.

M-T Heikka

En uskaltanut lamavuosia käsitelleessä jutussa ottaa esille sitä, että muistikuvissani silloin elettiin kuin viimeistä päivää. Se oli sitä ns. juppiaikaa. Muistan kyllä sen. Kaikki eivät olleet itsekään ihan syyttömiä. Osa oli, osa ei.

Muistan kuinka isäni, vanha kyläkauppias, päivitteli sitä maailmanmenoa. Elettiin velaksi ja leveästi. Mie olen aina yrittänyt noudattaa sitä pula-ajan sääntöä, että velkaa ei saa olla enempää kuin rahaa. Silloin ei tule stressiä.

luuserius (nimimerkki)

Suomalaisia on opetettu luottamaan julkisvaltaan aina 1920-luvulta asti. Karttakeppi on ahkerasti viuhunut ja oppi mennyt perille.

Se ehkä tässä ihmisiä eniten kaivertaa, ettei mihinkään voinutkaan luottaa ja kaikki olikin kaupan. Ensin puhuttiin yhtä kaunista ja kahta komiaa vauraudesta ja hyvinvoinnista ja kohta olikin ulosottomies myymässä kotia pilkkahinnalla. Väärän talouspolitiikan seurauksista kärsivät lähinnä kaikki. Se että suomalaisten velat vielä myytiin pilkkahinnalla oli osoitus poliittisen toimijoiden moraalittomuudesta.

Hyvävelijärjestelmä pelasti siis herrat ja unohti narrit. Veronmaksajille jäi velat, joita nyt kasvatetaan jälkipolville. Tänäänkin syömme tulevien sukupolvien pöydästä.

Politiikot unohtivat vastuunsa kansalaisista. Valta annettiin pois, eikä sitä enää takaisin halutakaan. Jäljelle jäin vain halvat myyntipuheet ja ontto ideologia. Päätökset tehdään ihan jossain muualla.

Monta kertaa se suurin syypää kansalaisen omaan ahdinkoon löytyy kuitenkin peilin edestä.
Itse olen näitä nuorempia sukupolvia, jotka olemme karvaasti oppineet sen että oma suu on lähinnä suurten ja ahneiden sukupolvien varjossa.

Kun ei luota valtioon, virkamieheen eikä politiikkoon, pankinjohtajasta (rahan myyntimiehestä) puhumattakaan, niin sitä oppiikin kantamaan vastuunsa ihan itse itsestään.

Vieras (nimimerkki)

Arja A: "Mitä se on: rakasta lähimmäistäsi"

Kun kysyt, niin mielestäni ei ainakaan sitä, että te vallankäyttäjät tulette mielistelemään näillä käsitteillä "vaalikarjaanne" vain silloin, kun vaalit alkavat lähestyä, ja vallankäyttäjien kansalaisia koskevat vaalien välillä tekemät päätökset todistavat kuitenkin aivan muusta kuin "rakasta lähimmäistäsi" -periaatteesta.

Einari Lötjönen (nimimerkki)

Arja Alho kirjoitti näin: "Mitenkä maailmasi makaa jos ei olekaan mitään salaliittoa eikä salaiseksi julistettuja asiakirjoja?"

Wikipedia kertoo seuraavaa: "Arja Alho kiistää Uuden Suomen bloginsa keskusteluvastauksessa 15.10.2010 klo 00:34 Koiviston konklaavin olemassaolon sekä Koiviston muistiinpanojen salaamisen. [5]" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiviston_konklaavi)

Olen itse saanut tasavallan presidentin kansliasta kirjallisen päätöksen, jossa nuo asiakirjat nimetään ja jossa niitä kieltäydytään luovuttamasta minulle Tarja Halosen tekemän salauspäätöksen vuoksi.

Onko toista väittävällä Arja Alholla tästä asiasta jokin muu tieto, joka kumoaisi tasavallan presidentin kanslian antaman todistuksen? Pyydän Arja Alhoa vastaamaan tällä sivulla.

Toimituksen poiminnat